Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Psychologia dzieci i młodzieży

Psychologia dzieci i młodzieży

Psychologia dzieci i młodzieży w Centrum Dobrej Terapii:

  • konsultacje rodzinne,
  • diagnoza, pomoc psychologiczna, terapia problemów i zaburzeń wieku przedszkolnego i szkolnego (tj. zaburzenia lękowe, moczenie mimowolne, zaburzenia adaptacyjne, problemy szkolne),
  • poradnictwo psychologiczno-wychowawcze dla rodziców: zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania,
  • pomoc psychologiczna i psychoterapia młodzieży (problemy sytuacyjne, zaburzenia nastroju, zaburzenia nerwicowe, zaburzenia odżywania, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne),
  • uzależnienia behawioralne (od komputera/internetu, gier,) oraz eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi (alkohol, narkotyki, leki, itp)
  • psychoterapia młodych dorosłych,
  • warsztaty rodzicielskie dla rodziców doświadczających problemów wychowawczych,

Na życzenie rodziców wydajemy opinie i zaświadczenia psychologiczne.

Przebieg konsultacji z psychoterapeutą:

W proces psychoterapii dzieci i młodzieży często włączeni są rodzice. Jeśli problem dotyczy małego dziecka, zwykle pierwsze spotkanie odbywa się z samymi rodzicami, kolejne już w obecności dziecka. Natomiast starsze dzieci na pierwsze spotkanie zazwyczaj przychodzą w obecności rodziców.

Podczas pierwszego spotkania psycholog dziecięcy przeprowadza z rodzicami wywiad, który obejmuje informacje na temat rozwoju dziecka, sytuacji rodzinnej, funkcjonowania w środowisku przedszkolnym/szkolnym. Pozwala on na rozpoznanie problemu, z jakim zgłaszają się rodzice oraz poznaniu historii i aktualnej sytuacji życiowej dziecka. Czasami pierwsze spotkanie wystarczy, aby sformułowana została diagnoza psychologiczna i plan dalszej pracy terapeutycznej. W razie potrzeby dziecko kierowane jest na konsultację psychiatryczną, pedagogiczną, logopedyczną. W niektórych przypadkach po pierwszej konsultacji rodzice mogą również podjąć decyzję o rozpoczęciu psychoterapii rodzinnej, terapii par lub psychoterapii indywidualnej.

Psychologia dzieci i młodzieży w Krakowie

Centrum Dobrej Terapii w Krakowie oferuje kompleksową pomoc z zakresu psychologii dzieci i młodzieży, zapewniając wsparcie zarówno dla młodych pacjentów, jak i ich rodziców. Nasz zespół specjalistów, doświadczony w pracy z dziećmi i młodzieżą, doskonale rozumie wyzwania emocjonalne, behawioralne oraz rozwojowe, z którymi mogą się borykać młodzi ludzie. Oferujemy indywidualne podejście do każdego pacjenta, tworząc bezpieczną przestrzeń, w której dziecko może otwarcie mówić o swoich trudnościach i doświadczeniach.

Diagnoza i terapia oferowana w naszym Centrum obejmuje szeroki zakres problemów, w tym zaburzenia lękowe, depresję, trudności szkolne, zaburzenia koncentracji (ADHD), problemy w relacjach rówieśniczych oraz trudne sytuacje rodzinne. Rodzice mogą mieć pewność, że nasi psycholodzy i psychoterapeuci dziecięcy w Krakowie są nie tylko profesjonalistami, ale także osobami pełnymi empatii i zaangażowania, które potrafią nawiązać bliski kontakt z dzieckiem i stworzyć warunki sprzyjające jego rozwojowi emocjonalnemu.

Psychologia dzieci i młodzieży online

Dla rodzin, które z różnych powodów preferują zdalną formę wsparcia, oferujemy również konsultacje z zakresu psychologii i psychoterapii dzieci i młodzieży online. Zdalne spotkania to wygodna i efektywna forma pomocy, która pozwala na regularne sesje terapeutyczne w warunkach domowych, co często sprzyja większemu komfortowi zarówno dziecka, jak i rodziców. Psycholog online to rozwiązanie, które daje możliwość profesjonalnej opieki bez konieczności dojazdu, co jest szczególnie ważne w sytuacjach, gdy czas lub odległość stanowią barierę.

Nasze usługi psychologiczne online są równie skuteczne, jak sesje stacjonarne, a rodzice mogą liczyć na pełne zaangażowanie specjalistów w pomoc dziecku. Sesje zdalne pozwalają na bieżąco monitorować postępy i dostosowywać metody leczenia do indywidualnych potrzeb dziecka, pomagając mu radzić sobie z wyzwaniami emocjonalnymi oraz rozwijać umiejętności społeczne. Dzięki wsparciu online, dziecko i rodzina mogą otrzymać pomoc niezależnie od miejsca zamieszkania oraz cieszyć się efektami terapii bez względu na odległość.

Czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży?

Psychoterapia dzieci i młodzieży to proces terapeutyczny mający na celu wsparcie młodych osób w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi, behawioralnymi oraz społecznymi. Jest to forma profesjonalnej pomocy, która dostosowuje metody i podejście do wieku, poziomu rozwoju oraz indywidualnych potrzeb dziecka lub nastolatka.

Cele psychoterapii dzieci i młodzieży:

– rozwiązywanie problemów emocjonalnych: pomoc w radzeniu sobie z lękiem, smutkiem, złością, stresem czy traumą,

– poprawa funkcjonowania społeczno-emocjonalnego: rozwijanie umiejętności interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, budowanie relacji z rówieśnikami i rodziną,

– zmiana niepożądanych zachowań: zmniejszenie problemów takich jak agresja, wycofanie, trudności z koncentracją uwagi czy impulsywność,

– wsparcie w trudnych sytuacjach: pomoc w przejściu przez kryzysy, takie jak adolescencja, rozwód rodziców, żałoba, przeprowadzka czy zmiana szkoły,

– wzmacnianie poczucia własnej wartości: budowanie pozytywnego obrazu siebie i rozwijanie zdolności radzenia sobie z wyzwaniami.

Jak wygląda psychoterapia dzieci i młodzieży?

Konsultacja/Diagnoza

Pierwsze trzy konsultacje są zazwyczaj poświęcone na rozmowy z rodzicami/opiekunami i z dzieckiem. Terapeuta przeprowadza wywiad, dokonuje analizy sutuacji rodzinnej, szkolnej i osobistej dziecka, zbiera informacje o problemach i zachowaniach adolescenta. Do uzyskania diagnozy może wykorzystać testy psychologiczne lub inne narzędzia diagnostyczne.

Indywidualne sesje terapeutyczne:

Dla dzieci młodszych: Wykorzystywane są metody takie jak zabawa terapeutyczna, rysunek, bajkoterapia czy arteterapia. Zabawa pomaga dziecku wyrazić emocje, które trudno jest opisać słowami. Jest to metoda terapeutyczna, szczególnie skuteczna dla dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich uczuć i doświadczeń za pomocą słów, ponieważ zabawa jest naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się i komunikują. Zabawa jest językiem dziecka i pozwala im wyrażać emocje, które są trudne do zrozumienia lub omówienia w tradycyjny sposób. Dziecko używa zabawek, gier, rysunków, figurek lub innych kreatywnych narzędzi, aby opowiedzieć o swoich uczuciach, problemach lub traumatycznych doświadczeniach.

Dla młodzieży: Terapia opiera się głównie na rozmowie, ale może też obejmować techniki kreatywne czy interwencje behawioralne.

Sesje rodzinne, terapia systemowa: Często terapia obejmuje również rodzinę, ponieważ dynamika w domu i relacje z bliskimi mają kluczowy wpływ na dobrostan dziecka.

Praca z emocjami i umiejętnościami: Terapia pomaga dzieciom i młodzieży rozpoznawać i regulować emocje, uczyć się radzenia sobie z trudnościami oraz rozwijać strategie rozwiązywania problemów.

Rodzaje psychoterapii dzieci i młodzieży:

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT): Skupia się na identyfikowaniu i zmianie negatywnych wzorców myślenia i zachowania. Zakłada, że myśli, emocje i zachowania są ze sobą ściśle powiązane. Dąży do zmiany negatywnych wzorców myślenia i nieadaptacyjnych zachowań.

Cel: Rozwój umiejętności radzenia sobie z problemami i redukcja nasilenia niepożądanych objawów.

Techniki:

– Ćwiczenia behawioralne (np. ekspozycja na bodźce wywołujące lęk),

– Nauka zastępowania negatywnych myśli pozytywnymi,

Wskazania: Fobie, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD), depresja, ADHD.

Terapia psychodynamiczna: Pomaga zrozumieć podświadome przyczyny problemów i przetworzyć trudne doświadczenia. Skupia się na odkrywaniu nieświadomych konfliktów i mechanizmów obronnych.

Cel: Pomaga dziecku zrozumieć i wyrazić trudne emocje, które mogą być źródłem problemów.

Techniki:

– Analiza relacji dziecka z terapeutą (przeniesienie),

– Zastosowanie zabawy i rysunków do eksploracji nieświadomych myśli,

Wskazania: Zaburzenia emocjonalne, lękowe, traumy.

Terapia systemowa: Obejmuje całą rodzinę, analizując i zmieniając wzorce interakcji. Postrzega dziecko jako część systemu (rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej). Problemy dziecka są analizowane w kontekście dynamiki całego system rodzinnego.

Cel: Zmiana wzorców komunikacji i relacji w rodzinie lub innym systemie, w którym dziecko funkcjonuje.

Techniki:

– Terapia rodzinna,

– Interwencje systemowe (np. zmiana ról w rodzinie),

Wskazania: Konflikty rodzinne, problemy wychowawcze, trudności w relacjach.

Terapia humanistyczno – egzystencjalna: Wspiera rozwój osobisty i wyrażanie siebie w bezpiecznym środowisku. Podkreśla unikalność każdego dziecka i jego potencjał do samorozwoju. Kluczowe jest empatyczne słuchanie młodych pacjentów i budowanie relacji terapeutycznej.

Cel: Pomoc w odkrywaniu swoich potrzeb, emocji i wartości,

Techniki:

– Terapia skoncentrowana na osobie,

– Terapia Gestalt – eksploracja emocji i doświadczeń „tu i teraz”.

Wskazania: Problemy z samooceną, kryzysy tożsamości, trudności adaptacyjne.

Terapia EMDR:  Jest to formą psychoterapii skoncentrowanej na przetwarzaniu trudnych doświadczeń i traum. Metoda ta jest skuteczna w leczeniu zaburzeń związanych z traumą, takich jak zespół stresu pourazowego (PTSD).

EMDR opiera się na założeniu, że trudne doświadczenia mogą zostać „zamrożone” w pamięci w sposób, który utrudnia ich naturalne przetworzenie. Terapia ta polega na stymulacji obu półkul mózgu za pomocą ruchów gałek ocznych (prowadzonych przez terapeutę), dźwięków lub dotyku (np. naprzemiennego stukania w dłonie), co pomaga w przetwarzaniu wspomnień i redukcji trudnych emocji z nimi związanych.

U dzieci i młodzieży terapia EMDR jest dostosowywana do ich wieku, poziomu rozwoju i zdolności poznawczych.

Może być stosowana w pracy z dziećmi, które doświadczyły:

– traumy (np. przemocy, wypadków, zaniedbania),

– strat (np. śmierci bliskiej osoby),

– stresujących wydarzeń (np. rozwodu rodziców, zmiany miejsca zamieszkania),

– zaburzeń lękowych lub depresji,

– problemów związanych z samooceną i relacjami społecznymi.

Korzyści EMDR dla dzieci i młodzieży, to:

– Zmniejszenie objawów stresu pourazowego,

– Lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem,

– Poprawa samooceny i pewności siebie,

– Ułatwienie powrotu do codziennego funkcjonowania po trudnych wydarzeniach.

Terapia EMDR jest uznawana przez międzynarodowe organizacje, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), jako skuteczna metoda pracy z traumą, także w kontekście dzieci i młodzieży.

Każdy z wymienionych nurtów może być dostosowany do wieku, potrzeb i specyfiki problemów dziecka. Kluczową rolę odgrywa kompetencja terapeuty i jego umiejętność nawiązania bezpiecznej relacji z dzieckiem lub młodzieżą.

Warto również podkreślić, że rodzice odgrywają istotną rolę w procesie terapeutycznym. Przede wszystkim wspierają dziecko, wdrażają wskazówki terapeuty i współpracują w zmianie codziennych nawyków czy relacji rodzinnych.

Psychoterapia dzieci i młodzieży to proces wymagający czasu, cierpliwości i współpracy. Odpowiednio dobrane metody i zaangażowanie specjalisty mogą przynieść trwałą poprawę jakości życia młodego pacjenta oraz jego rodziny.

Piśmiennictwo:

  1. Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach

Redakcja: John R. Weisz, Alan E. Kazdin. To kompleksowy podręcznik prezentujący różnorodne metody terapeutyczne o udowodnionej skuteczności w pracy z młodymi pacjentami. Zawiera opisy interwencji dla takich problemów jak lęk, depresja, ADHD czy zaburzenia ze spektrum autyzmu.

  1. Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach

Redakcja: Alan E. Kazdin, John R. Weisz. Podręcznik omawia terapie oparte na dowodach naukowych dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi. Zawiera opisy metod leczenia m.in. lęku, depresji, zaburzeń odżywiania i autyzmu.

  1. Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży

Autorzy: Bettina S. Wilhelm, Jürgen Hoyer. Publikacja koncentruje się na technikach terapii poznawczo-behawioralnej stosowanych u młodych pacjentów, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.

  1. Psychoterapia dzieci i młodzieży: podejście poznawczo-behawioralne

Autor: Philip C. Kendall. Książka przedstawia zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, oferując praktyczne wskazówki dla terapeutów.

 

Psychologia dzieci i młodzieży - Materiały dla pacjentów:
Psychologia dzieci i młodzieży - Nasi specjaliści:

Dane do przelewu krajowego:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
96 8112 0008 0008 9281 2000 0010

Dane do przelewu zagranicznego w EUR:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
62 8112 0008 0008 9281 2000 0040

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica

Dane do przelewu zagranicznego w USD:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
83 8112 0008 0008 9281 2000 0050

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica