Specjalistyczny ośrodek pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.

Rozpoznanie ADHD u dorosłych i dzieci – jeśli tak, to co dalej?

Podstawowe oddziaływania wspierające – co warto zrobić zanim wdrożysz działania medyczne?

Zanim podejmiemy działania pomocne osobie, ważnym jest by sama diagnostyka ADHD wykonana została przez specjalistę zdrowia psychicznego. Doświadczane trudności i wyzwania mogą przypominać te związane z ADHD, a wynikać z innych problemó1) zarówno zdrowia psychicznego jak i fizycznego 2. Zdarza się również, że trudności występujące obecnie wynikają nie tylko z ADHD, a również z dodatkowych współwystępujących wyzwań, np. w przypadku dzieci zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, lub zaburzeń depresyjnych w przypadku osób dorosłych.

W metaanalizie zbierającej 61 badań stwierdzono, że ADHD występuje u 5-8% dzieci, co czyni je jednym z najczęstszych wyzwań wieku dziecięcego 5. Diagnostykę w tym kierunku można przeprowadzić zarówno u dzieci, młodzieży jak i osób dorosłych..

Rozpoznanie ADHD

Rozpoznanie w kierunku ADHD może mieć pozytywny wpływ na:

  • Zrozumienie doświadczanych trudności/objawów,
  • Dalsze otrzymywane wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego

Zgodnie z zaleceniami diagnostyka w kierunku ADHD powinna być szczególnie rozważana u osób które m.in.: zostały urodzone przedwcześnie, otrzymały diagnozę zaburzeń opozycyjno-buntowniczych w dzieciństwie lub diagnozę innych zaburzeń neurorozwojowych (m.in. spektrum autyzmu), mają w rodzinie osobę z już zdiagnozowanym ADHD, cierpią na padaczkę, mają historię używania substancji psychoaktywnych 2.

ADHD ma bardzo zróżnicowany (heterogeniczny) obraz (m.in. ze względu na płeć) co sprawia, że dwie osoby mogą doświadczać innych trudności i wyzwań życia codziennego.

Mam diagnozę, i co dalej? – możliwe oddziaływania wspierające

Pojawia się pytanie, jeśli obraz jest tak różnorodny czy możemy wyróżnić jakieś uniwersalne metody postępowania?

Psychoedukacja

W radzeniu sobie z doświadczanymi wyzwaniami istotnym elementem niezależnie od wieku jest psychoedukacja na temat ADHD – dowiedzenie się jakie są objawy ADHD, jak mogą one wpływać na codzienne funkcjonowanie oraz edukacja na temat zdrowego stylu życia i znaczenia aktywności fizycznej oraz snu 2.

Oddziaływania dietetyczne

Propozycje specjalistycznych diet “leczących” ADHD są czasami spotykane, istotnym zaznaczenia jest, że obecnie “nie przeprowadzono opartych na solidnych podstawach badań, które w jakikolwiek sposób potwierdziłyby skuteczność dodatków witaminowych w leczeniu nadpobudliwości psychoruchowej, niebędącej objawowym niepokojem u dziecka ogólnie niedożywionego” (Bryńska, Kołakowski i in., 2010;  s.101) 1.

Niemniej ważne jest wdrażanie systematyczności posiłków o dobrej jakości oraz unikanie “śmieciowego jedzenia”. Osoby z ADHD mogą mieć trudność z: regularnymi posiłkami,  zaplanowaniem zakupów – co może powodować częstsze korzystanie z szybciej dostępnych produktów. Może to mieć niekorzystny wpływ na ogólny stan zdrowia oraz na samoocenę, nasilając emocje trudne oraz wpływ osiowych objawów ADHD na codzienne funkcjonowanie.

Dostosowywania środowiskowe

Jedną z kluczowych interwencji w kontekście ADHD jest tworzenie dostosowań środowiskowych 2,3. Zwiększanie poziomu dopasowania poprzez modyfikacje środowiskowe tak, aby wymagania były dopasowane do danego układu nerwowego ma pomóc w zmniejszeniu doświadczanych trudności – nie jest wymówką.

W kontekście trudności z koncentracją uwagi możliwe jest wprowadzenie dostosowań środowiskowych obejmujących miedzy innymi: ograniczenie lub wzmocnienie ilości bodźców (w zależności od sytuacji i indywidualnej osoby – ograniczeniem liczby bodźców może być np. zapewnienie “czystego biurka” do wykonywania zadań, wzmocnieniem liczby bodźców – użycie przedmiotów do zabawy np. “gniotków” w trakcie czytania książki), skrócenie czasu związanego z wykonywaniem zadania, włączanie elementów nowości (wzbudzających ciekawość) w wykonywane działania, wykorzystanie timerów wspierających wizualizację czasu.

Strategie radzenia sobie z objawami ADHD

W przypadku starszych dzieci i osób dorosłych pomocnym może okazać się nauka strategii radzenia sobie z osiowymi objawami i trudnościami współwystępującymi – nauka tworzenia tzw. “Okularów” – strategii radzenia sobie z objawami ADHD 1,3 .

Określenie “okulary” jest używane tutaj nie bez powodu, strategie te mają pomóc radzić sobie z określonymi indywidualnymi trudnościami wynikającymi z ADHD, jednak skuteczne są dopiero przy ich wdrożeniu i stosowaniu – dokładnie tak jak okulary, które korygują wzrok w momencie, gdy są założone.

Przed wdrożeniem i zaplanowaniem konkretnej strategii warto zastanowić się, na jaką trudność dana strategia ma oddziaływać – prawdopodobnie inna strategia będzie pomocna w przypadku trudności z organizacją, inna w przypadku trudności z deregulacją uwagi, inna w przypadku dysregulacji emocjonalnej a jeszcze inna w przypadku impulsywności czy nadruchliwości.

Przykładami możliwych “okularów” mogą być: karteczki z zapisanymi najważniejszymi informacjami na dany dzień, tablice wizualne / checklisty  przypominające o krokach potrzebnych do podjęcia przed wyjściem z domu, przypomnienia w telefonie o wydarzeniach czy  piciu lub jedzeniu,  wykonywanie zadań trudnych wraz z inną osobą (praca równoległa).

Zgodnie z rekomendacjami w zakresie wsparcia specjalistycznego 4 korzystnym oddziaływaniem może okazać terapia poznawczo-behawioralna (CBT), skoncentrowana na między innymi takich obszarach jak:

  • Umiejętności społeczne, aktywne słuchanie,
  • Radzenie sobie z emocjami i ich wyrażaniem,
  • Rozwiązywanie problemów,
  • Samokontrola

Wzmacnianie mocnych stron

Niska samoocena jest czymś często towarzyszącym osobom z ADHD 1,2. Osoby z ADHD pomimo wielu trudności doświadczanych na co dzień wynikających z tego zaburzenia, mają również wiele mocnych strony, na których wzmacnianiu oraz zauważaniu sukcesów warto się także skupić planując oddziaływania terapeutyczne. Osoby te są często m.in. spontaniczne, kreatywne i otwarte.

Dzieci

W przypadku dzieci i młodzieży zgodnie z zaleceniami NICE pomocne może być między innymi:

  • Określenie potrzebnych modyfikacji środowiskowych (np. w zakresie przestrzeni do nauki, miejsca odkładania rzeczy itp.)
  • Ustalenie jasnych i adekwatnych reguł dotyczących zachowania – oraz przypominanie ich gdy jest to potrzebne, lub stworzenie pomocy wspierających naukę zasad,
  • Budowanie struktury dnia,
  • Pozytywne rodzicielstwo – wzmacnianie mocnych stron dziecka 4.

Rodzice

Ważnym jest też, aby zastanowić się, w jaki sposób diagnoza bliskiej osoby wpływa na innych członków rodziny – jakich doświadczają trudności i wyzwań oraz jak można na nie odpowiedzieć 4. Rodzice powinni mieć możliwość skorzystania ze wsparcia specjalistów, czy to w zakresie indywidualnych konsultacji czy też grupowych treningów rodzicielskich.

Szkoła

Poza środowiskiem rodzinnym w przypadku dzieci i młodzieży warto, aby w opiekę nad dzieckiem i dostosowywaniem środowiska była zaangażowana również placówka edukacyjna 1, do której uczęszcza dziecko. Warto, aby szkoła, tworząc dostosowania edukacyjne i modyfikacje środowiskowe, uwzględniła w nich otrzymaną diagnozę ADHD. Działania jakie można podjąć to miedzy innymi: podział zadań na mniejsze elementy, przeplatanie różnorodnych form zadań, włączanie zainteresowań dziecka w inne obszary np. nauka matematyki z wykorzystaniem ulubionych klocków.

Skuteczny program oddziaływań w kontekście dzieci powinien obejmować skoordynowane działania m.in.: rodziców, nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej  i psychiatry dziecięcego 1.

Skuteczne oddziaływania mają istotnie znaczenie z perspektywy protekcyjnego działania dla potencjalnych powikłań zespołu nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi – rozwijania się innych zaburzeń oraz trudności w przyszłości, do których zaliczyć możemy między innymi – częstsze i poważniejsze urazy związane z wypadkami, zaburzenia lękowe i depresyjne czy uzależnienia 2.

Pamiętaj, artykuł dotyczący zdrowia psychicznego nigdy nie zastąpi indywidualnej konsultacji u specjalisty, jeśli masz pytania i wątpliwości skonsultuj się ze specjalistą zdrowia psychicznego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapoznaj się z – wykorzystana literatura:

  1. Bryńska, A., Kołakowski, A., Pisula, A., Skotnicka, M. i Wolańczyk, T. (2010). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej: przewodnik dla rodziców i wychowawców. GWP
  2. Gondek, T., Stramecki, F., Cieśla, M., Ziegart-Sadowska, K., Foryciarz, K., Główczyński, P., … & Todzia-Kornaś, A. (2024). Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD. Rekomendacje Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i koalicji organizacji na rzecz osób z ADHD–2024 r. Psychiatria Spersonalizowana, 3(1).
  3. Kołakowski, A. i Pisula, A. (2011) Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP
  4. NICE guideline (2019) Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management; źródło: www.nice.org.uk/guidance/ng87; data dostępu: 28.02.2025
  5. Salari, N., Ghasemi, H., Abdoli, N. et al. The global prevalence of ADHD in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Ital J Pediatr 49, 48 (2023). https://doi.org/10.1186/s13052-023-01456-1
mgr Anna Formela

Absolwentka Psychologii – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. W ramach studiów ukończyła ścieżkę specjalizacyjną „Psychologia kliniczna i zdrowia” oraz „Psychologia organizacji…

Inne artykuły:
Przeczytaj również:

Dane do przelewu krajowego:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
96 8112 0008 0008 9281 2000 0010

Dane do przelewu zagranicznego w EUR:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
62 8112 0008 0008 9281 2000 0040

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica

Dane do przelewu zagranicznego w USD:

NZOZ Centrum Dobrej Terapii
ul. Zygmunta Miłkowskiego 9/U3, 30-349 Kraków

Nr rachunku bankowego:
83 8112 0008 0008 9281 2000 0050

Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy
ul. Kalwaryjska 5, 34-114 Brzeźnica